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Title of Journal: Strahlenther Onkol

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Abbravation: Strahlentherapie und Onkologie

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Publisher

Springer Berlin Heidelberg

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DOI

10.1002/mop.27935

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ISSN

1439-099X

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ThreeDimensional Treatment Planning for Postopera

Authors: Manouk JJ Olofsenvan Acht Sandra Quint Merik Seven Jan PC van Santvoort Hetty A van den Berg Adriaan Logmans Peter C Levendag
Publish Date: 1999/09/01
Volume: 175, Issue: 9, Pages: 462-469
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Abstract

Reduction of irradiated small bowel volume using a conformal threedimensional treatment planning technique in postoperative radiotherapy of cervical cancer patients Patients and Methods Large gynecological treatment fields including the paraaortic nodes were analyzed in 15 patients A conventional treatment plan with anterior and posterior APPA parallel opposed fields and a 3D 4field conformal radiotherapy plan with a central blocking of small bowel were compared for each patient Dosevolume histograms and dose parameters were established Because of the tolerance constraints of the small bowel the cumulative dose applied to the target was 486 Gy Results The mean Tumor Control Probability TCP values for both the conventional and the conformal technique were 060 and 061 respectively with ranges of 056 to 067 and 057 to 066 respectively The mean volume receiving 95 or more of the prescribed dose V95 of the small bowel was 476 325 to 663 in the APPA technique and 149 70 to 225 in the conformal technique p 0001 indicating a significant reduction in irradiated volume of small bowel in the higher dose range The mean Normal Tissue Complication Probability NTCP decreased from 011 to 003 with the conformal plan In patients who received a pedicled omentoplasty during surgery the mean V95 for small bowel could be reduced to 85 70 to 99 The mean median dose to the kidneys was only slightly elevated in the conformal treatment Especially the mean dose to the right kidney in conventional vs conformal treatment was 33 vs 79 Gy The mean nearminimum dose D95 to the rectosigmoid decreased from 484 to 301 Gy in the conformal plan compared to the conventional plan Conclusion The small bowel dose can be significantly reduced with 3D treatment planning particularly if a pedicled omentoplasty is performed This allows dose escalation to the tumor region without unacceptable toxicity for the small bowelReduktion des Volumens des Dünndarms durch Anwendung einer dreidimensionalen Bestrahlungsplanung bei der postoperativen Bestrahlung von Zervixkarzinomen Patienten und Methode Große gynäkologische Bestrahlungsfelder einschließlich der paraaortalen Region wurden bei 15 Patientinnen analysiert Ein konventioneller Bestrahlungsplan mit zwei parallel opponierenden Feldern und eine 3DKonformationsbestrahlungstechnik mit vier Feldern und zentraler Abschirmung des Dünndarms wurden für jede Patientin verglichen Dosisparameter und Dosisvolumenhistogramme wurden ermittelt und verglichen Infolge der Einschränkung der Dosen für den Dünndarm betrug die kumulative Dosis für das Zielvolumen 486 Gy Ergebnisse Die durchschnittlichen Tumorkontrollwahrscheinlichkeitswerte TKWWerte für die konventionelle und die Konformationstechnik betrugen 060 und 061 mit Streuung von 056 bis 067 bzw 057 bis 066 Das mittlere Volumen des Dünndarms das 95 oder mehr der verschriebenen Dosen V95 erhielt betrug 476 325 bis 663 in der konventionellen Technik und 149 70 bis 225 in der Konformationstechnik p 0001 eine signifikante Reduktion im bestrahlten Dünndarmvolumen im höheren Dosisniveau Die mittlere Wahrscheinlichkeit einer Normalgewebekomplikation NKW war im Konformationsbestrahlungsplan von 011 auf 003 reduziert Bei Patientinnen die während der Operation eine Omentoplastik erhielten konnte das mittlere V95 für den Dünndarm auf 85 70 bis 99 reduziert werden Die Mediandosis für die Nieren war in der Konformationstechnik nur etwas erhöht Vor allem der Unterschied in der mittleren Dosis für die rechte Niere betrug im konventionellen Plan gegenüber dem Konformationsplan 33 vs 79 Gy Die mittlere Dosis für das Rektosigmoid die 95 des Volumens oder mehr erreicht D95 war im Konformationsplan in Vergleich zum konventionellen Plan von 484 auf 301 Gy reduziert Schlußfolgerung Die Dosis für den Dünndarm wurde mit der 3DBestrahlungsplanung signifikant reduziert besonders wenn während der Operation eine Omentoplastik durchgeführt wurde Dies kann die Möglichkeiten für Dosiseskalation für die Tumorregion vergrößern ohne unakzeptable Nebenwirkungen auf den Dünndarm


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