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Title of Journal: Strahlenther Onkol

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Abbravation: Strahlentherapie und Onkologie

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Springer Berlin Heidelberg

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DOI

10.1007/bf03050960

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ISSN

1439-099X

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Hyperfractionated stereotactic reirradiation for r

Authors: Jakub Cvek Lukas Knybel Eva Skacelikova Jiri Stransky Petr Matousek Karol Zelenik Oldrich Res Bretislav Otahal Lukas Molenda David Feltl
Publish Date: 2015/08/28
Volume: 192, Issue: 1, Pages: 40-46
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Abstract

The goal of this work was to evaluate the efficacy and toxicity of hyperfractionated stereotactic reirradiation reRT as a treatment for inoperable recurrent or second primary head and neck squamous cell cancer HNSCC that is not suitable for systemic treatmentForty patients with recurrent or second primary HNSCC were included in this study The patients had a median gross tumor volume of 76 ml range 14–193 ml and a previous radiotherapy dose greater than 60 Gy Treatment was designed to cover 95  of the planning target volume PTV defined as gross tumor volume GTV + 3 mm to account for microscopic spreading with no additional setup margin with the prescribed dose 48 Gy in 16 fractions bid Treatment was administered twice daily with a minimum 6 h gap Uninvolved lymph nodes were not irradiatedTreatment was completed as planned for all patients with median duration of 11 days range 9–14 days Acute toxicity was evaluated using the RTOG/EORTC scale A 37  incidence of grade 3 mucositis was observed with recovery time of ≤ 4 weeks for all of these patients Acute skin toxicity was never observed to be higher than grade 2 Late toxicity was also evaluated according to the RTOG/EORTC scale Mandible radionecrosis was seen in 4 cases 10  however neither carotid blowout syndrome nor other grade 4 late toxicity occurred Oneyear overall survival OS and local progressionfree survival LPFS were found to be 33 and 44  respectively Performance status and GTV proved to be significant prognostic factors regarding local control and survivalZiel der Studie war es die Effektivität und Toxizität der hyperfraktionierten akzelerierten stereotaktischen Wiederbestrahlung reRT für die Behandlung von Patienten mit Lokalrezidiv von fortgeschrittenen KopfHalsTumoren “head and neck squamous cell cancer” HNSCC die für eine systemische Therapie nicht geeignet sind zu untersuchenIn die Studie wurden 40 Patienten mit rekurrierten oder sekundären HNSCC eingeschlossen Die Patienten hatten ein medianes makroskopisches Tumorvolumen von 76 ml Spanne 14–193 ml und bereits Strahlentherapiedosen des primären Tumors von 60 Gy oder größer erhalten Die Fraktionierung betrug 48 Gy in 16 Fraktionen über 8 Tage Die Behandlung erfolgte 2mal täglich mit einer Pause von minimal 6 h zwischen den Fraktionen Die Behandlung musste 95  des Planungszielvolumens PTV definiert als makroskopisches Tumorvolumen GTV + 3 mm zur Berücksichtigung der mikroskopischen Streuung ohne zusätzlichen Saum abdeckenUnbeteiligte Lymphknoten wurden nicht bestrahltAlle Patienten absolvierten die Behandlung plangemäß mediane Behandlungsdauer 11 Tage Spanne 9–14 Tage Für die Beurteilung der Akut und Spättoxizität wurde die RTOG/EORTCSkala verwendet Die Inzidenz einer akuten Mukositis vom Grad 3 betrug 37  mit einer Heilungszeit von höchstens 4 Wochen bei allen betroffenen Patienten Eine akute Hauttoxizität war nie größer als Grad 2 Spättoxizitäten wurden ebenfalls mit der RTOG/EORTCSkala bewertet Eine Kiefernekrose hatten 4 Patienten 10  allerdings wurde keineRuptur der Karotide bzw keine andere Grad4oder Grad5Toxizitätbeobachtet Die EinJahresGesamtüberlebensrate OS lag bei 33  das lokale progressionsfreie Überleben LPFS bei 44  Patientenstatus und GTV waren signifikante prognostische Faktoren für die lokale Tumorkontrolle und das ÜberlebenAll studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 in its current revised form Informed consent was obtained from all patients included in studies


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Other Papers In This Journal:

  1. Betulinic Acid a Radiosensitizer in Head and Neck Squamous Cell Carcinoma Cell Lines
  2. Chronic adverse events and quality of life after radiochemotherapy in anal cancer patients
  3. Auch Patienten im Stadium „extensive disease“ eines kleinzelligen Bonchialkarzinoms profitieren von einer konsolidierenden Mediastinalbestrahlung, analog dem Vorgehen bei „limited disease“
  4. Kein Vorteil für die Gesamtgruppe der Mammakarzinompatientinnen durch adjuvante Therapie mit Zoledronsäure
  5. Photobiomodulation therapy for the management of radiation-induced dermatitis
  6. Radiosensitizing effect of the novel Hsp90 inhibitor NVP-AUY922 in human tumour cell lines silenced for Hsp90α
  7. Intensity-modulated radiotherapy for stage IVA/IVB nasopharyngeal carcinoma
  8. Intraoperative EBRT and resection for renal cell carcinoma
  9. Temperature simulations in hyperthermia treatment planning of the head and neck region
  10. TH-302 – ein neues unter Hypoxie aktiviertes Zytostatikum beim Pankreaskarzinom
  11. Mitteilungen der Fachgesellschaften
  12. Long-term safety and efficacy of fractionated stereotactic body radiation therapy for spinal metastases
  13. Ist beim diffus großzelligen B‑Zell-Lymphom im frühen Stadium nach der Chemotherapie eine konsolidierende Strahlentherapie erforderlich?
  14. Dosimetric properties and commissioning of cone-beam CT image beam line with a carbon target
  15. Adjuvant IMRT/XELOX radiochemotherapy improves long-term overall- and disease-free survival in advanced gastric cancer
  16. Moderate risk-adapted dose escalation with three-dimensional conformal radiotherapy of localized prostate cancer from 70 to 74 Gy
  17. Novel technique for high-precision stereotactic irradiation of mouse brains
  18. Extrapulmonary small cell carcinoma: An indication for prophylactic cranial irradiation?
  19. Three-Dimensional Treatment Planning for Postoperative Radiotherapy in Patients with Node-Positive Cervical Cancer Comparison between a Conventional and a Conformal Technique
  20. The Effect of Adjuvant Radiotherapy on Mortality Differs According to Primary Tumor Location in Women with Node-Positive Breast Cancer
  21. Comparison of Stereotactic Radiosurgery and Fractionated Stereotactic Radiotherapy of Acoustic Neurinomas According to 3-D Tumor Volume Shrinkage and Quality of Life
  22. Professor Dr. Hans-Bruno Makoski zur Vollendung des 70. Lebensjahres
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