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Title of Journal: Strahlenther Onkol

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Abbravation: Strahlentherapie und Onkologie

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Publisher

Urban and Vogel

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DOI

10.1007/bf00905549

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ISSN

1439-099X

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Moderate riskadapted dose escalation with threed

Authors: Gregor Goldner Valentin Bombosch Hans Geinitz Gerd Becker Stefan Wachter Stefan Glocker Frank Zimmermann Natascha WachterGerstner Andrea Schrott Michael Bamberg Michael Molls Horst Feldmann Richard Pötter
Publish Date: 2009/02/25
Volume: 185, Issue: 2, Pages: 94-100
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Abstract

From 03/1999 to 07/2002 486 patients have been registered in the prospective AustrianGerman multicenter phase II trial AUGE 399 82 localized prostate cancer patients T1–3 Nx/N0 M0 were evaluated The low and intermediaterisk groups were treated with 70 Gy the highrisk group with 74 Gy respectively Additional hormonal therapy HT was recommended for intermediate and highrisk group patients Late toxicity EORTC/RTOG and bNED ASTRO and Phoenix were prospectively assessedMedian followup was 65 months Distribution concerning risk groups low intermediate highrisk group showed 29 50 and 21 of patients respectively HT was given in 87 of patients The 5year actuarial rates of late side effects grade ≥ 2 for 70 Gy/74 Gy were 28/30 gastrointestinal p = 073 and 19/34 urogenital p = 006 The 5year actuarial bNED rate stratified by risk groups low intermediate highrisk group was 74 66 and 50 ASTRO and 81 80 and 60 Phoenix respectively Within multivariate analysis Tstage and initial prostate specific antigen were significant factors influencing bNED ASTRO whereas Gleason Score and duration of HT were notDose escalation within standard threedimensional conformal radiotherapy 3DCRT up to a level of 74 Gy did not result in significantly increased gastrointestinal side effects whereas urogenital side effects showed an increase close to significance However the total number of patients with severe toxicity was low To achieve high tumor control rates with acceptable treatmentrelated morbidity local doses of at least 74 Gy should be considered in particular for intermediate or highrisk patients applying 3DCRTVon 03/1999 bis 07/2002 wurden 486 Patienten mit Prostatakarzinom T1–3 Nx/N0 M0 gemeldet und 399 82 kamen zur Auswertung Patienten der Niedrig und Intermediärrisikogruppe wurden mit 70 Gy die Hochrisikogruppe mit 74 Gy bestrahlt Tabelle 1 Eine begleitende Hormontherapie wurde für Patienten der Intermediär und Hochrisikogruppe empfohlen Spätnebenwirkungen EORTC/RTOG und bNED ASTRO/Phoenix wurden ermitteltDer mittlere Nachbeobachtungszeitraum betrug 65 Monate Hinsichtlich der Risikogruppen Niedrig Intermediär Hochrisikogruppe fanden sich 29 50 und 21 Patienten Eine begleitende Hormontherapie erhielten 87 der Patienten Detaillierte Patientendaten sind in Tabelle 2 aufgeführt Die 5JahresRaten an Spätnebenwirkungen Grad ≥ 2 für 70 Gy/74 Gy lagen bei 28/30 gastrointestinal p = 073 und 19/34 urogenital p = 006 Abbildungen 1 und 2 Die 5JahresbNEDRaten entsprechend den Risikogruppen Niedrig Intermediär Hochrisikogruppe lagen bei 74 66 und 50 ASTRO Abbildung 3 bzw 81 80 und 60 Phoenix Abbildung 4 In der multivariaten Analyse zeigten sich TStadium und initiales prostataspezifisches Antigen als signifikant bezüglich bNED ASTRO und GleasonScore sowie die Dauer der Hormontherapie als nicht signifikant Tabelle 4Die Dosissteigerung auf 74 Gy führt zu keinen signifikant erhöhten Raten an gastrointestinalen Spätnebenwirkungen Die Rate an urogenitalen Spätnebenwirkungen ist hingegen erhöht Insgesamt finden sich jedoch nur wenige schwere Grad3Spätnebenwirkungen Tabelle 3 Um respektable Tumorkontrollraten Abbildung 5 zu erreichen sollte vor allem für Patienten der Intermediär und Hochrisikogruppe eine lokale Dosis von zumindest 74 Gy appliziert werden


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